Srednja škola Dugo Selo redovno sudjeluje na gotovo svim natjecanjima, a njeni učenici postižu izvrsne rezultate. Ova školska godina bila je izuzetno plodna – ostvareni su značajni rezultati na državnoj razini. Veliki je uspjeh tako ostvario učenik 2. razreda Opće gimnazije Petar Marić iz Dugog Sela, pod mentorstvom prof. Jasne Stublić, osvojivši 2. mjesto na 64. državnom natjecanju iz matematike, održanom krajem travnja u Poreču.
Na natjecanje je bilo pozvano 267 učenika osnovnih i srednjih škola, srednjoškolaca je ukupno bilo 173 te su se natjecali u varijantama A i B. Petar se natjecao u varijanti B te osvojio 42 boda. Odličan je učenik, posebno ga zanimaju prirodni predmeti. Kako nam je otkrio u razgovoru, matematika se da voljeti, a gledajući seriju "Teorija velikog praska" naučio je kakvu korist može imati od učenja bilo čega.
1.Kako si razvio interes za matematiku i fiziku? Je li postojao određeni trenutak ili događaj koji je potaknuo tvoju ljubav prema ovim predmetima?
Još dok sam bio mali, zanimala me je matematika, ali nisam previše razmišljao o tome te nisam imao određen cilj u životu. U sedmom razredu počeo sam učiti fiziku i kemiju te sam bio odličan i u njima. Gledajući seriju Teorija velikog praska nakon sedmog razreda naučio sam kakvu korist mogu imati od učenja bilo čega. Tek sam na početku drugog razreda srednje škole shvatio da nema smisla učiti nešto ako nije primjenjivo u stvarnom svijetu, čak ako je nužno na državnoj maturi. Stoga sam počeo proučavati probleme u svijetu i načine na koje ih je znanost riješila ili će ih tek riješiti, a u tome su najkorisniji matematika, fizika, kemija i biologija.
2.Kakav je bio tvoj pristup u pripremi za državno natjecanje iz matematike? Jesi li imao neke posebne tehnike ili strategije za rješavanje zadataka?
Rješavao sam ispite s prošlih državnih natjecanja. Najčešće ih je moja mentorica prof. matematike Jasna Stublić tražila na internetu te isprintala pa sam ih na zasebnim pripremnim satovima rješavao.
3.Koji su matematički koncepti ili područja posebno zanimljivi za tebe? Zašto su ti zanimljivi?
Posebno me zanimaju dijelovi matematike koji se koriste za zapisivanje formula u fizici kao i onih koji su zasnovani na svojim primjenama u stvarnom svijetu, a ne na obrascima u brojevima.
4.Kako matematika i fizika pomažu u razumijevanju svijeta oko nas? Koje su primjene tih disciplina u stvarnom svijetu?
Iz svog kratkog iskustva, zaključio bih sljedeće: fizika proučava prirodne pojave te im određuje uzrok. S druge strane, matematika pomaže u rješavanju, izračunima i dokazima fizikalnih zakona. Ja uglavnom proučavam teoriju i određujem je li primjenjiva ili ne, a primjene su razne. Meni su najdraže elektrotehnika, telekomunikacije, navigacija, prognoza vremena, prijevoz te drugo.
6.Koji te matematički problem najviše intrigira i zašto?
Među riješenim problemima zanimljivi su mi problemi beskonačnih nizova poput Baselskog problema, a među neriješenim problemima čuo sam za Riemannovu hipotezu.
7.Što misliš o tome da se neki matematički problemi možda nikada neće riješiti? Je li to izazov ili neuspjeh?
Možda se neki problemi neće riješiti uskoro, neki nikada, ali traženjem njihovih rješenja možda dođemo do nekih drugih otkrića.
8.Koje su ti omiljene knjige o matematici ili fizici koje bi preporučio nekome za čitanje? Zašto su zanimljive i inspirativne?
Uglavnom učim preko interneta, ali omiljena mi je knjiga o matematici i fizici knjiga „Susreti konačnog i beskonačnog“ Ivice Martinjaka koju sam dobio kao nagradu na natjecanju iz matematike.
9.Što misliš o tome da se matematika i fizika često smatraju suhoparnim i dosadnim predmetima? Kako bi potaknuo druge da zavole ova područja? Ovisi li to možda i o profesorima?
Svaki predmet može nekome biti suhoparan i dosadan, a nekome omiljeni. Potrebno je imati sposobnosti i ljubav prema određenom predmetu, a to najbolje prepoznaju i razvijaju naši profesori.
10.Koji su tvoji savjeti za mlade ljude koji žele razviti svoju ljubav prema matematici i fizici?
Svima savjetujem da probaju i možda zavole matematiku, fiziku ili oboje. Čak i ako sad nisu uspješni, vremenom možda postanu.
12.Kako vidiš svoju budućnost u matematici i znanosti, koje su tvoje ambicije i ciljevi?
Planiram studirati na nekom fakultetu gdje ću moći naučiti što više iz svojih omiljenih područja, matematike, fizike, biologije i kemije.
Ana-Marija Šprihal